לפני כשנה באתר האינטרנט של הסוכנות היהודית פורסמה פניה לעולים פוטנציאליים בדבר "פרוייקט קליטה קהילתית בעכו". כתובת הפניה באינטרנט הינה:
http://www.jafi.org.il/aliyah/russian/article.aspx?id=460.
[/url]
בפניה זו מוזמנים העולים הפוטנציאליים לעלות לישראל ולהתיישב בעיר עכו, במסגרת פרוייקט "קליטה קהילתית", אשר מוצג כפרוייקט משותף של הסוכנות היהודית, המשרד לקליטת העליה ועיריית עכו. במסגרת הפרוייקט מובטח לעולים הפוטנציאליים סיוע במציאת דירה להשכרה מצד עובדי הקליטה.
לאור המצב הנוכחי בשוק הדיור בעכו, בעיר קיים היצע מגוון של דירות להשכרה ללא תיווך. כן פועלים בעיר מתווכי מקרעין רבים.
בחודש אוגוסט 2005 פירסמה מחלקת הסברה בעיריית עכו פניה לתושבי עכו "לאמץ" משפחות עולים וכן לתרום לעולים חפצי-בית שונים. במודעה פורסמו שני מספרי הטלפון: של רכזת קליטה בעיריית עכו ושל משרד תיווך . כתובת הפניה באינטרנט הינה:
http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-3076-17988-13077302,00.html.
כאשר נציגי הקליטה מקבלים את העולים לפרויקט ''קליטה קהילתית'' בעכו ועולים לנים לילה אחד במלון "חוף התמרים" (מחוץ לעיר), נאמר להם כי חייבים לעזוב את המלון מוקדם בבוקר. נציגת העירייה מגיעה אל העולים במלון יחד עם מתווך במקרים רבים בלילה ולוקחת אותם באוטו של מתווך לראות דירות. המתווכים גובים מהעולים( וברוב המקרים גם מבעלי הדירות) דמי-תיווך בגובה שכר חודשי. עולים, עקב חוסר ברירה ועקב חוסר ניסיון בישראל, מסכימים לתנאים אלה, אפילו חותמים חוזים ב''סיני'' בלילה וחותמים על צ'ק ביטחון 5,000 ש''ח.
המתווכים, תמורת שכרם, אמורים לספק( לפי דבריה של עובדת הקליטה) לעולים גם שירותים נוספים: סיוע בפתיחת חשבון הבנק, קשר עם רשויות שונות וכו'.
משפחה 3 נפשות מקבלת בשדי תעופה 3250 ש''ח. במכרים רבים הם משלמים את הסכום למתווכים ונשארים ללא גרוש שבוע-שבועיים, עד שיקבלו כסף על החשבון בבנק.
בעיריית עכו ממונה על תיק הקליטה הינו
ראש העיר, מר לנקרי, שבעצמו ובכבודו ביקר כמה פעמים ברוסיה והזמין את העולים לעלות לעכו , גם הבטיח להם יחס אישי מקרב לבו. את ''היחס'' העולים כבר הרגישו. במהלך השנה האחרונה כ- 64 משפחות עולים הופנו למשרד תיווך, ורובם המכריע שילמו את דמי התיווך.
עובדי הקליטה משכנעים עולים, שהפנייה למתווכים היא חלק מהתוכנית ''קליטה קהילתית'' בעכו ונבחרו מתווכים מוכשרים ביותר, דוברי רוסית. מצד שני בתשובה רשמית של דוברת עיריית עכו ודוברת משרד הקליטה לעיתון ''כל הצפון'' נאמר, שאין קשר בין עובדי הקליטה ומתווכים ועולים פונים למתווכים ברצון החופשי. התשובה מעוררת הרבה שאלות: איך עולים, מגיעים מכל קצבות הברית המועצות תוך לילה אחד משגים אותו מתווך בלי להכיר את העיר כלל.
יותר מאוחר מבקר העירייה
מר יוסי דעי בעקבות ביקורת כתב דו''ח, בו הוא מציין:
'' עקרי התלונה:
1.עיריית עכו פרסמה מודעה הקוראת לציבור לתרום חפצים עבור עולים שיגיעו לעיר במסגרת פרויקט עלייה קהילתית שמשרד הקליטה יזם בשיתוף הסוכנות היהודית והעירייה.
2. עובדים ממחלקת הקליטה בעיריית עכו הפנו את העולים למתווך שהוזכר ונאמר להם כי עליהם לשכור דירות בתיווכו בלבד וזאת גם לאחר שביקשו לראות היצע גדול יותר של דירות.
ממצאי הבדיקה:עיריית עכו משתתפת ביחד עם המשרד לקליטת עלייה בפרויקט קליטה קהילתית. במסגרת הפרויקט נקלטו בעיר עכו במהלך 2005 64 משפחות עולים רובם ככולם מחבר העמים.
משיחות ובדיקות שערכה הביקורת התברר כי עולים המגיעים לעיר עכו במסגרת הפרויקט מתקבלים ע''י עיריית עכו.
על פי דפוסי העבודה במחלקת הקליטה עם הגעת העולים למלון קישרו אותם עם משרד תיווך, שבהנהלת יעקב ודימה.
מאוחר יותר לאחר שהועלו טענות ע''י אחד ממשרדי התווך לגבי ''הבלעדיות'' של יעקב ודימה התקיימה ישיבה במשרדו של משנה למנכ''ל מר מאיר אוטמזגין. שם הוחלט להוסיף עוד שני משרדי תווך שיספלו כל אחד בתורו בעולים המגיעים, בפועל החליט אחד המשרדים לפרוש ולא לקבל לטיפולו עולים במסגרת הפרויקט.
שני משרדים המתווכים האחרים אליהם מופנים העולים אמורים לספק שירותים נוספים מעבר לתיווך בין בעלי הדירות, הם אמורים לטפל בהעברתם של העולים על ציודם מהמלון לדירות, מילוי המקרר בדירות במצרכים, רישום לקופ''ח, עזרה בפתיחת חשבון בנק, הכרת הסביבה לעולים, הסעות ורישום העולים במשרד הקליטה בקיריון, ליווי העולים במשרד הפנים לקבלת תעודות זהות.
מסקנות והמלצות.
1. הפניית עולים למתווכים ספציפיים אינה תקינה ומהווה פגיע בעיקרון השויון ועלולה לעלות חשד לניגוד עניינים ופוגעת בטוהר המידות.
2. הטלת מטלות הנוגעות לקליטת עולים והטיפול בהם על משרדי התיווך אינם ראויות ומן הראוי היה שפעילות אלו יתבצעו ע''י מחלקת הקליטה.
3. במידה והצורך בשרותי מתווך הנו חיוני ביותר( דבר הכרוך בתשלום עמלות הן על ידי המשכיר והן על ידי השוכר) מן הראוי היה לאפשר זאת לכל משרדי התווך בעיר, לחילופין או בנוסף יכולה מחלקת הקליטה להחזיק מאגר עם פרטים על דירות מרוהטות ולאפשר לעולים לבחור בעצמם דירות דבר שיחסוך להם את דמי התיווך ואולי גם יוזיל את תעריפי השכירות.
4. לדעת הביקורת יש לשנות את נוהלי העבודה במחלקת הקליטה בכל הנוגע לקליטתם של עולים חדשים במסגרת פרויקט קליטה קהילתית
5. יש לבדוק אפשרות של עזרה בקליטת עולים החדשים באמצעות סטודנטים (מקבלי מלגות) שיוו אותם בכל תהליך הקליטה בפיקוח מחלקת הקליטה ( במידה ואין באפשרות מחלקת הקליטה לבצע זאת באמצעות כ''א שברשותה)
במגביל תוכנית ''קליטה קהילתית'' מתבצעת למשל, בכרמיאל. שם אף משפחה לא שילמה דמי תיווך, אלא רק ברצונם. העולים מתגוררים מהרגע הראשון במרכז הקליטה ללא תשלום ומשך שבועיים הם מטופלים על ידי עובדי סוכנות, משרד הקליטה והעירייה. כל משפחה מקבלת מלווה אישי שעוזר בצעדים הראשונים ועוזר למצוא דירה.
נכון לרגע הזה, עניין ביצוע התוכנית בעכו הוגש למבקר המדינה. עולים רבים חתמו על בקשת העזרה ודורשים להחזיר להם דמי תיווך , ששולם בעושק.
לפני כשנה באתר האינטרנט של הסוכנות היהודית פורסמה פניה לעולים פוטנציאליים בדבר "פרוייקט קליטה קהילתית בעכו". כתובת הפניה באינטרנט הינה: [color=blue]
[url]http://www.jafi.org.il/aliyah/russian/article.aspx?id=460[/url].
[/url][/color]
בפניה זו מוזמנים העולים הפוטנציאליים לעלות לישראל ולהתיישב בעיר עכו, במסגרת פרוייקט "קליטה קהילתית", אשר מוצג כפרוייקט משותף של הסוכנות היהודית, המשרד לקליטת העליה ועיריית עכו. במסגרת הפרוייקט מובטח לעולים הפוטנציאליים סיוע במציאת דירה להשכרה מצד עובדי הקליטה.
לאור המצב הנוכחי בשוק הדיור בעכו, בעיר קיים היצע מגוון של דירות להשכרה ללא תיווך. כן פועלים בעיר מתווכי מקרעין רבים.
בחודש אוגוסט 2005 פירסמה מחלקת הסברה בעיריית עכו פניה לתושבי עכו "לאמץ" משפחות עולים וכן לתרום לעולים חפצי-בית שונים. במודעה פורסמו שני מספרי הטלפון: של רכזת קליטה בעיריית עכו ושל משרד תיווך . כתובת הפניה באינטרנט הינה:
[color=blue]
[url]http://www.ynet.co.il/home/1,7340,L-3076-17988-13077302,00.html[/url][/color].
כאשר נציגי הקליטה מקבלים את העולים לפרויקט ''קליטה קהילתית'' בעכו ועולים לנים לילה אחד במלון "חוף התמרים" (מחוץ לעיר), נאמר להם כי חייבים לעזוב את המלון מוקדם בבוקר. נציגת העירייה מגיעה אל העולים במלון יחד עם מתווך במקרים רבים בלילה ולוקחת אותם באוטו של מתווך לראות דירות. המתווכים גובים מהעולים( וברוב המקרים גם מבעלי הדירות) דמי-תיווך בגובה שכר חודשי. עולים, עקב חוסר ברירה ועקב חוסר ניסיון בישראל, מסכימים לתנאים אלה, אפילו חותמים חוזים ב''סיני'' בלילה וחותמים על צ'ק ביטחון 5,000 ש''ח.
המתווכים, תמורת שכרם, אמורים לספק( לפי דבריה של עובדת הקליטה) לעולים גם שירותים נוספים: סיוע בפתיחת חשבון הבנק, קשר עם רשויות שונות וכו'.
משפחה 3 נפשות מקבלת בשדי תעופה 3250 ש''ח. במכרים רבים הם משלמים את הסכום למתווכים ונשארים ללא גרוש שבוע-שבועיים, עד שיקבלו כסף על החשבון בבנק.
בעיריית עכו ממונה על תיק הקליטה הינו [color=red]ראש העיר, מר לנקרי[/color], שבעצמו ובכבודו ביקר כמה פעמים ברוסיה והזמין את העולים לעלות לעכו , גם הבטיח להם יחס אישי מקרב לבו. את ''היחס'' העולים כבר הרגישו. במהלך השנה האחרונה כ- 64 משפחות עולים הופנו למשרד תיווך, ורובם המכריע שילמו את דמי התיווך.
עובדי הקליטה משכנעים עולים, שהפנייה למתווכים היא חלק מהתוכנית ''קליטה קהילתית'' בעכו ונבחרו מתווכים מוכשרים ביותר, דוברי רוסית. מצד שני בתשובה רשמית של דוברת עיריית עכו ודוברת משרד הקליטה לעיתון ''כל הצפון'' נאמר, שאין קשר בין עובדי הקליטה ומתווכים ועולים פונים למתווכים ברצון החופשי. התשובה מעוררת הרבה שאלות: איך עולים, מגיעים מכל קצבות הברית המועצות תוך לילה אחד משגים אותו מתווך בלי להכיר את העיר כלל.
יותר מאוחר מבקר העירייה [color=red]מר יוסי דעי [/color]בעקבות ביקורת כתב דו''ח, בו הוא מציין:
[color=red]'' עקרי התלונה:[/color]
1.עיריית עכו פרסמה מודעה הקוראת לציבור לתרום חפצים עבור עולים שיגיעו לעיר במסגרת פרויקט עלייה קהילתית שמשרד הקליטה יזם בשיתוף הסוכנות היהודית והעירייה.
2. עובדים ממחלקת הקליטה בעיריית עכו הפנו את העולים למתווך שהוזכר ונאמר להם כי עליהם לשכור דירות בתיווכו בלבד וזאת גם לאחר שביקשו לראות היצע גדול יותר של דירות.
[color=red]ממצאי הבדיקה:[/color]עיריית עכו משתתפת ביחד עם המשרד לקליטת עלייה בפרויקט קליטה קהילתית. במסגרת הפרויקט נקלטו בעיר עכו במהלך 2005 64 משפחות עולים רובם ככולם מחבר העמים.
משיחות ובדיקות שערכה הביקורת התברר כי עולים המגיעים לעיר עכו במסגרת הפרויקט מתקבלים ע''י עיריית עכו.
על פי דפוסי העבודה במחלקת הקליטה עם הגעת העולים למלון קישרו אותם עם משרד תיווך, שבהנהלת יעקב ודימה.
מאוחר יותר לאחר שהועלו טענות ע''י אחד ממשרדי התווך לגבי ''הבלעדיות'' של יעקב ודימה התקיימה ישיבה במשרדו של משנה למנכ''ל מר מאיר אוטמזגין. שם הוחלט להוסיף עוד שני משרדי תווך שיספלו כל אחד בתורו בעולים המגיעים, בפועל החליט אחד המשרדים לפרוש ולא לקבל לטיפולו עולים במסגרת הפרויקט.
שני משרדים המתווכים האחרים אליהם מופנים העולים אמורים לספק שירותים נוספים מעבר לתיווך בין בעלי הדירות, הם אמורים לטפל בהעברתם של העולים על ציודם מהמלון לדירות, מילוי המקרר בדירות במצרכים, רישום לקופ''ח, עזרה בפתיחת חשבון בנק, הכרת הסביבה לעולים, הסעות ורישום העולים במשרד הקליטה בקיריון, ליווי העולים במשרד הפנים לקבלת תעודות זהות.
[color=red]מסקנות והמלצות.[/color]
1. הפניית עולים למתווכים ספציפיים אינה תקינה ומהווה פגיע בעיקרון השויון ועלולה לעלות חשד לניגוד עניינים ופוגעת בטוהר המידות.
2. הטלת מטלות הנוגעות לקליטת עולים והטיפול בהם על משרדי התיווך אינם ראויות ומן הראוי היה שפעילות אלו יתבצעו ע''י מחלקת הקליטה.
3. במידה והצורך בשרותי מתווך הנו חיוני ביותר( דבר הכרוך בתשלום עמלות הן על ידי המשכיר והן על ידי השוכר) מן הראוי היה לאפשר זאת לכל משרדי התווך בעיר, לחילופין או בנוסף יכולה מחלקת הקליטה להחזיק מאגר עם פרטים על דירות מרוהטות ולאפשר לעולים לבחור בעצמם דירות דבר שיחסוך להם את דמי התיווך ואולי גם יוזיל את תעריפי השכירות.
4. לדעת הביקורת יש לשנות את נוהלי העבודה במחלקת הקליטה בכל הנוגע לקליטתם של עולים חדשים במסגרת פרויקט קליטה קהילתית
5. יש לבדוק אפשרות של עזרה בקליטת עולים החדשים באמצעות סטודנטים (מקבלי מלגות) שיוו אותם בכל תהליך הקליטה בפיקוח מחלקת הקליטה ( במידה ואין באפשרות מחלקת הקליטה לבצע זאת באמצעות כ''א שברשותה)
במגביל תוכנית ''קליטה קהילתית'' מתבצעת למשל, בכרמיאל. שם אף משפחה לא שילמה דמי תיווך, אלא רק ברצונם. העולים מתגוררים מהרגע הראשון במרכז הקליטה ללא תשלום ומשך שבועיים הם מטופלים על ידי עובדי סוכנות, משרד הקליטה והעירייה. כל משפחה מקבלת מלווה אישי שעוזר בצעדים הראשונים ועוזר למצוא דירה.
נכון לרגע הזה, עניין ביצוע התוכנית בעכו הוגש למבקר המדינה. עולים רבים חתמו על בקשת העזרה ודורשים להחזיר להם דמי תיווך , ששולם בעושק.