חדשותספורטכלכלהחינוךתרבותחברהוידאופורום
מי אנחנומי אנחנו???כתבו לנוהודעותהודעותניחומיםניחומיםהלוחהלוחדע-עירךדע-עירךמ.ט.י.מ.ט.י.לוח שנהלוח שנה  searchחיפוש


עכשיו 29 ספטמבר 2025, 22:43




פורום נעול נושא זה נעול, אינך יכול לערוך הודעות או לבצע תגובות עתידיות.  [ 8 הודעות ] 

Bookmark and Share

מחבר הודעה
 נושא ההודעה: היישוב היהודי בעכו: עליות ומורדות - מאת :ד''ר רבקה שפק ליסק
הודעהפורסם: 14 נובמבר 2008, 22:11 
מנותק
מנהל ראשי
מנהל ראשי
סמל אישי של המשתמש

הצטרף: 04 מרץ 2005, 01:00
הודעות: 18873
מיקום: אתר אישי ציבורי של אלברט לוי
היישוב היהודי בעכו: עליות ומורדות - מאת :ד''ר רבקה שפק ליסק

היישוב היהודי בעכו החל בתקופת המשנה והתלמוד וידע תקופות גירושים וטבח, אך גם של חיים יהודיים: מימי הביניים ואילך

חלק א' של המאמר

בעקבות המהומות בעיר עכו, הועלתה הטענה בקרב ערביי העיר כי מדובר בעיר ערבית מקדמת דנא. האומנם? הנה סיפור העיר עכו והיישוב היהודי בה.

יהודים חיו בעכו ברציפות מהמאה ה-3 לפנה"ס עד אמצע המאה ה-7, כאשר הכובשים הביזנטים טבחו בהם. מהמאה ה-10 או ה-11 לספירה חזרו יהודים לעכו, וחיו בה עד כיבושה והריסתה של עכו ע"י הממלוכים בסוף המאה ה-13. מהמאה ה-14 עד 1936 חיו יהודים בעכו ברציפות.

המוסלמים הראשונים בעכו הגיעו סביב אמצע המאה ה-7 לספירה ומספרם היה מועט. אליהם צורפו נוצרים ממוצא אירופי, שאולצו להתנצר בתקופה העבאסית, וסביר להניח שחזרו לנצרות עם הכיבוש הצלבני. התיישבות ערבים בעיר החלה רק סביב אמצע המאה ה-18.

עכו נמצאת בצפון הארץ, במפרץ הנקרא על שמה. השם עכו, נגזר עפ"י אגדה קדומה, מצרוף של שתי מלים, "עד כה". על-פי האגדה הים הציף את העולם פעמיים ובפעם השנייה נעצר לחוף עכו ובספר איוב נאמר: " עד פה תבוא ולא תוסיף". עד פה=עד כה, עכו.

עכו כיום היא עיר מעורבת. כ-30% מתוך 46,000 תושביה הם ערבים, רובם מוסלמים ומיעוטם נוצרים. עכו היא אחת הערים העתיקות, ובה אחד הנמלים העתיקים בעולם.

עכו קיימת מזה כ-4,000 שנה. היא הייתה עיר כנענית ואת שרידיה ניתן לראות בתל-עכו, שכינויו העממי הוא גבעת נפוליאון. המפרץ בו היא שוכנת הפך אותה לנמל בינלאומי לאורך ההיסטוריה. היא מוזכרת ברשימת הערים שכבש תחותמס ה-3 מלך מצרים בראשית המאה ה-15 לפנה"ס ובתעודות אל-עמרנה המצריות מהמאה ה- 14 לפנה"ס.

לכאורה הייתה עכו חלק מנחלת שבט אשר, אך למעשה היא לא נכבשה ונשארה עיר כנענית. על פי המסורת, דוד המלך כבש את עכו, אבל שלמה מסר אותה לחירם מלך צור כחלק מהעסקה לבניית בית המקדש. עכו הייתה חלק ממערך הערים הפניקיות בתקופת הבית הראשון. היא נכבשה ע"י מלך אשור וצורפה לפחוות דור האשורית, עפ"י גרסה אחת, ולפחוות מגידו, עפ"י גרסה אחרת, בשלהי המאה ה-8 לפנה"ס.


תקופת הבית השני (538 לפנה"ס- 70 לספירה)

בתקופת השלטון הפרסי (538 לפנה"ס – 332 לפנה"ס) הייתה עכו בסיס צבאי ונמל מרכזי. הפרסים היו מעוניינים בשיתוף פעולה עם הפיניקים בשל הכוח הימי שלהם. לפיכך העניקו לערים הפיניקיות אוטונומיה רחבה. במאה ה-4 לפנה"ס הייתה עכו נמל חשוב בים התיכון.

אלכסנדר מוקדון כבש אותה מידי הפרסים ב-332 לפנה"ס. מעמדה של עכו היה כמעמדן של הערים הפיניקיות, והיא שלטה על כל ישובי עמק עכו. מהכיבוש ההלניסטי החלה התיישבות של יוונים בעיר ובשאר ערי מישור החוף.

לאחר מותו של אלכסנדר נאבקו יורשיו, התלמיים, שליטי מצרים, והסלבקיים, שליטי סוריה, על השליטה בא"י. מ-310 לפנה"ס עברה א"י לשלטון השושלת התלמיית המצרית, שמה הוחלף לפתולומיאוס והיא הפכה לפוליס יוונית. אבל, מראשית המאה ה-3 לפנה"ס התחדש המאבק בין שתי השושלות על השליטה בא"י וב-201 עברה הארץ לידי בית סלבקוס הסורי. בעידן ההלניסטי הייתה עכו הגדולה בערי החוף ומעמדה הכלכלי התחזק.

התקופה החשמונאית

בראשית התקופה החשמונאית (מרד החשמונאים החל ב- 167לפנה"ס) הייתה העיר בידי שושלת בית סלבקוס הסורית. מתוך הסכם בין הסלבקים ויונתן החשמונאי, לגבי תמיכת יהודי עכו בשלטונם, אנו למדים שבשלב מסוים בתקופה זו החלו היהודים להתיישב בעיר, אך השלטונות התלמיים והסלבקיים עודדו התיישבות יוונים-הלניסטים ולכן רוב תושביה היו נוכרים.

יונתן החשמונאי ניהל מו"מ להעברת העיר תחת שלטונו וביקר בה מספר פעמים. בביקורו השלישי ב- 143 לפנה"ס הוא נאסר עם פמליתו ע"י טריפון המצביא הסלבקי והוצא להורג עם אנשיו. בימיו של ינאי כבר היו רוב ערי החוף הנוכריות תחת שלטון יהודי. ניסיונו של אלכסנדר ינאי לכבוש את העיר נכשל. לאחר הכיבוש הרומי ב-63 לפנה"ס המשיכה עכו להיות עיר פוליס אוטונומית ועיר נוכרית אבל מספר היהודים בעיר גדל. הורדוס, שהיה וסאל של הרומיים ביצע בעיר עבודות בנייה לא מבוטלים.

התקופה הרומית ( 70 לס' – 324 לס' )

עכו מוזכרת במשנה ובתלמוד כעיר נוכרית שהייתה בה קהילה יהודית גדולה וחכמים נודעים חיו בה, כמו התנאים רבי שמעון בן יהודה ורבי יהודה בן אגרא, והאמוראים רבי תנחום בן חייא, רבי יצחק ורבי חזקיה. רבי אבא דמן היה מנהיג הקהילה. גם נשיא הסנהדרין, רבן גמליאל, התגורר בעכו תקופה מסוימת, בראשית המאה ה- 2 לספירה. מאחר שרוב תושביה של עכו היו נוכרים והיא הייתה חלק מהערים הפניקיות, היא לא נחשבה לחלק מא"י מבחינת ההלכה היהודית.


הטבח הרומי ביהודי עכו

עכו שמשה בסיס רומי חשוב. בימי הקיסר קלאודיוס (שנות ה-50 לספירה) הוקמה בעיר מושבה לחיילים משוחררים מהלגיונות הרומיים. בזמן המרד הגדול (66 לספירה – 70) שימשה עכו בסיס יציאה לצבא הרומי. עפ"י עדותו של יוסף בן מתתיהו, הנציב הרומי גסיוס פלורוס ערך ב-66 לס' טבח ביהודי עכו וכ- 2,000 נרצחו . הקיסר אספסינוס הגיע לעכו עם צבאו בדרך הים ועשה בה את ההכנות לכיבוש הגליל. הרומיים הרחיבו את הנמל ובנו שובר גלים.

עכו-פטולמאיס שמשה בסיס לצבא הרומי גם בעת דיכוי מרד בר כוכבא (132-125). היא המשיכה להיות פוליס בתקופה הרומית, אך עיר הלניסטית בתרבותה. אבל בעכו המשיכה להתקיים קהילה יהודית לכל אורך תקופת המשנה והתלמוד. מספר תושביה הגיע לכ-30,000 .

התקופה הביזאנטית (324- 638 )

בתקופה זו עכו גדלה והאוכלוסייה היוונית הפכה, בהדרגה, לנוצרית, אך הקהילה היהודית המשיכה להתקיים. ב-351 מרדו היהודים בשלטון הרומי (מרד גאלוס), וגאלוס טבח ביהודי עכו שהשתתפו במרד.

בין 614-628 שלטו בה הפרסים שכבשוה מידי הביזאנטים.

היהודים, עזרו לפרסים בכיבוש הארץ מאחר שסבלו מהתנכלויות מידי הנוצרים והשלטון, בתקופת השלטון הביזאנטי. לאחר הכיבוש הפרסי פרעו היהודים בנוצרים ואף אילצו את אחד הכמרים להתגייר. עפ"י סיפורו של יעקב המומר, שניסה ללא הצלחה, לנצר את היהודים, היהודים שרפו כנסייה וגם ספרי קודש נוצריים. לדברי יעקב המומר, היה באותם ימים בית כנסת ליד הנמל. אין עדות ממקור אחר על בית הכנסת.

הביזנטים טבחו ביהודים


לאחר שהביזנטים גרשו את הערבים ב-630 מעכו הם נקמו ביהודים על עזרתם לפרסים ועל רדיפת הנוצרים. עפ"י מחקרו של נתן שור בספרו "תולדות עכו", רוב יהודי עכו נרצחו או נמכרו לעבדות או גורשו מהעיר.

התקופה הערבית (638-1099 )

על פי ההיסטוריון הערבי, אל בלאד'רי נכבשה עכו ב-636, אבל במשך המאה ה-7 היא הייתה שדה קרב בין הערבים והביזנטים וסבלה מהרס רב. לאחר כיבושה מחדש בידי הערבים הם שיקמו את העיר, ביצרו מחדש את חומותיה והחזירו לה את שמה המקורי "עכו".

גם הנמל, שניזוק מהקרבות הממושכים, שופץ. עכו סופחה למחוז ירדן. לא חל שינוי מהותי בהרכב האוכלוסייה, שהייתה נוצרית- הלניסטית, ואליה נוספה רק שכבה קטנה של ערבים שליטי העיר. יש חילוקי דעות בין החוקרים לגבי תהליך ההתאסלמות של תושבי הארץ בכלל ותושבי עכו בכלל זה. שור בדעה שתהליך ההתאסלמות בעכו היה איטי ועיקרו התרחש בין 800 ל-1000. אבל, בעת הכיבוש הצלבני ב-1191 רק 50% מהאוכלוסייה הנוכרית התאסלמה. עפ"י מקור אחר, ב-750 עברה העיר לידי השושלת העבאסית ותושביה הנוצריים של העיר אולצו להתאסלם. את מקום הכנסיות תפשו המסגדים.

חוקר ריצארד בוליאט, קבע בספרו "המרת הדת לאסלאם", שרוב האוכלוסייה התאסלמה, אך הסכים עם שור שבחוגים מסוימים המעבר היה איטי יותר. ב-881 התחוללה רעידת אדמה וכתוצאה ממנה גל גדול הציף את העיר. ב-969 עבר השלטון בעיר לידי השושלת הפאטימית.

החזרה היהודית לעכו

בעת הכיבוש הערבי לא נותרו יהודים בעכו. הידיעות הראשונות על יהודים בעכו הן מהמאה ה-11. אבל, לדעת שור, יתכן שכבר קודם לכן, במאה ה-8 או ה-9 החלו יהודים לחזור לעכו. מהגניזה הקהירית אנו יודעים שב-1031 התגוררה בעיר משפחת יאשיה בן אהרון, והמשפחה תפשה עמדות מפתח עוד בסוף המאה ה-10. ב-1040 יש ידיעה על הרב אברהם בן שלמה, שכנראה, היה רבה של עכו. אליהו בן אהרון בן יאשיה סיים בעכו, ב-1041 את כתיבת הקונקורדנציה לתנ"ך. ב-1095 יש דיווח על מרכז תורה ובי"ד יהודי בעכו, המעיד על קיומה של קהילה יהודית.


התקופה הצלבנית ( 1099- 1260. עכו נכבשה רק ב-1291)

בתקופה הצלבנית הפכה עכו לעיר הגדולה והעשירה בממלכה הצלבנית והייתה לעיר מסחרית בינלאומית.

הצלבנים כבשו את עכו ב-1104 ובניגוד למעשי הטבח שערכו ביהודים ביישובים שונים בארץ, לא נגעו לרעה ביהודי עכו. אבל, יש עדויות שהיו יהודים שברחו ערב הכיבוש הצלבני מחשש לטבח.

מקור ערבי-ישראלי טוען שהצלבנים רצחו כ-4,000 ערבים עם כיבוש העיר. במאמר "התפרוסת היישובית והכלכלית- הכפר והעיר:העיר הצלבנית" בספר "ההיסטוריה של א"י" בעריכת משה דודהר, מתוארים הרבעים השונים של עכו ואין אזכור של רובע מוסלמי כלל. כנראה, שלא נותרו ערבים בעיר, ויתכן, שהנוצרים שאולצו להתאסלם, חזרו לנצרות.

העיר עכו הפכה לעיר צלבנית. מאחר שהעיר האיטלקית גנואה סייעה, בעזרת הצי שלה, בכיבושה של עכו. אנשי גנואה הורשו להקים שכונה בפתח הנמל ותושביה, סוחרים וימאים, קיבלו פטור ממסים. לאחר מכן קיבלו גם ונציה, פיזה אמלפי ומרסי מעמד דומה. נוכחותם של סוחרים איטלקים וצרפתים העלתה את חשיבותה של עכו שנמלה הפך למקשר בין מערב ומזרח. הצלבנים בנו את כנסיית סנט אנה. בתקופה הצלבנית היו בעכו 50,000 תושבים, רובם נוצרים אירופאים, ומיעוטם נוצרים-אורתודוכסים ויהודים.


הקהילה היהודית בתקופה הצלבנית: הגעת הרמב"ם ואלחריזי

בתקופה הצלבנית הייתה בעיר קהילה יהודית ובה בית כנסת וחכמים רבים. במסמכי הגניזה הקהירית נזכרים פייטנים, חכמים בתורה ויהודים תושבי עכו. בנימין מטודלה ביקר בעיר ב-1173 ומצא בה 200 יהודים. הרמב"ם הגיע לעכו ב-1165 ואף התגורר בעיר תקופה מסוימת. רבי פתחיה מרגנסבורג ביקר בעיר ב-1180 ודיווח על קיומה של קהילה יהודית בעכו ובה בין 100 ל-300 יהודים. המשורר יהודה אלחריזי ביקר בעיר ב-1212.


קבלת הפנים של יהודי עכו למלך צרפת

ב-1210 ערכו יהודי עכו, עפ"י מחקר של פרופ' יהושע פראוור, "תולדות מלחמת הצלבנים", קבלת פנים למלך ירושלים ז'אן דה בריין, שביקר בעיר. בין 1209-1211 הגיעו לעיר עפ"י פראוור כ-300 משפחות מצרפת ומאזורים בצרפת שהיו תחת שלטון אנגלי, וביניהם היו רבנים שהתיישבו בעכו, רבי יוסף בן גרשם, הרב שמשון שאנץ מצרפת, ועוד.

ב- 1226 הגיע לעכו רבי שם טוב ברבי יצחק מטורטוזה, ממלכת ארגון הספרד. ב-1260 הגיע לעיר הרב יחיאל מפריס, שעלה עם תלמידיו והקים ישיבה בעיר בהנהגתו, "ישיבת דפריז". לאחר מותו של רבי יחיאל שימש הרמב"ן (רבי משה בן נחמן, שנאלץ לברוח מברצלונה לאחר ויכוח ברצלונה ב-1263) כרבה של הישיבה.

בישיבה התנהל ויכוח על ספרו של הרמב"ם "מורה נבוכים" ורבי שלמה פטיט נודה על רקע הוויכוח והחלטתו לשרוף את הספר. יש עדות שהרמב"ן נשא דרשה ב-1268 בבית הכנסת בעכו, שתיאורו היה שהוא "גדול וגבוה, יש בו י"ב חלונות וכל חלון כמו פתח בית הכנסת של ליוורנו (שבאיטליה), והוא נקרא ביה"כ של אחאב". במאה ה-13 נחשבה הקהילה היהודית בעכו למרכז רוחני בעיני תפוצות הגולה.

סאלח א-דין כבש את עכו ב-1187, ללא קרב. סוחרים נוצרים נמלטו מהעיר, אך הצלבנים, בפיקודו של ריצארד לב ארי, כבשוה מחדש ב-1191, לאחר מצור של שנתיים. לאחר נפילת ירושלים, הייתה עכו לבירת הצלבנים, המעוז האחרון של הצלבנים בארץ, ואבירי מסדר ההוספיטלרים התיישבו בה. עכו שבה ושגשגה ומספר תושביה עלה שוב ל-40,000. הצלבנים הקימו בעיר כנסיות, מנזרים וסוחרים מערים נוספות באיטליה וצרפת- סאן ג'מיניאנו, לוקה- ואף מברצלונה, התיישבו בעיר . במאה ה-13 הגיע מספר תושביה ל-50,000 .

התקופה הממלוכית (1260 – 1516)

העיר נכבשה ע"י הממלוכים, ב-1291, אם כי השלטון הצלבני ברוב חלקי הארץ הסתיים עוד ב-1260. הממלוכים הרסו את העיר, את ביצוריה ואת הנמל. התושבים הנוצרים שנותרו בחיים נמלטו. חורבן עכו הביא לסופה של הקהילה היהודית. גיאוגרף מוסלמי הזכיר את קיום עכו ב-1320. בערך עכו שכתב זאב וילנאי ב"אנציקלופדיה אריאל", הייתה העיר חרבה במאות ה-14 וה-15, כלומר עד הכיבוש העות'מני. עפ"י גירסה אחרת הוחל בשיקומה החלקי של העיר מחורבותיה, סביב אמצע המאה ה-14 ויהודים שבו להתגורר בה.

ד''ר רבקה שפק ליסק 14/11/2008


http://www.omedia.co.il/Show_Article.as ... MenuID=862

_________________
תמונה
עכו_נט לכל אחד וכל אחד בעכו_נט,
שלכם, אלברט לוי , עורך עכונט
Akkonet
AkkONEt- מקור ראשון לחדשות עכו
akkonet@gmail.com
קבוצת עכונט בפייסבוק : http://www.facebook.com/akkonet


דווח על הודעה זו
חזור למעלה
 פרופיל אישי  
הגב עם ציטוט  
 נושא ההודעה: Re: היישוב היהודי בעכו: עליות ומורדות - מאת :ד''ר רבקה שפק ליסק
הודעהפורסם: 16 נובמבר 2008, 02:50 
מנותק
מנהל
מנהל
סמל אישי של המשתמש

הצטרף: 29 מאי 2005, 11:23
הודעות: 2193
חבל שהחוקרת עצרה בסקירתה במאה ה-14 לערך
בספר "עכו בין החומות" של ההסטוריון יהושוע לוריא
שיצא לאור בשנת 2000 הוא מתאר רצף התישבותי
של יהודים בעכו במאתיים השנים האחרונות כולל שמות
וראיונות עם חלק מצאציהם (משפחות צורי ניתח ואחרים)
מפעל נור שהופעל בעכו ע"י יחיאל ויצמן, קבוצת "הזיפזיף"
שהגיע בתחילת שנות ה-20 ועוד...

_________________
גבריאל גרסייה : "החיים אינם מה שחיית, אלא מה שאתה זוכר והאופן שאתה זוכר אותם כדי לספרם".


דווח על הודעה זו
חזור למעלה
 פרופיל אישי  
הגב עם ציטוט  
 נושא ההודעה: Re: היישוב היהודי בעכו: עליות ומורדות - מאת :ד''ר רבקה שפק ליסק
הודעהפורסם: 16 נובמבר 2008, 07:47 
מנותק
עכונט כדרך חיים
סמל אישי של המשתמש

הצטרף: 14 מאי 2005, 07:47
הודעות: 1897
מיקום: אני פה לתמיד
מאלף.

אולי כדאי לתת למסיתים בין ערביי עכו שאומרים"עכו שלנו" כי מעולם לא הייתה שלהם ויהודי עכו קדמו להם בעיר הזו.

_________________
כעת הזמן להעיר את "היפיפיה הנרדמת" משנתה.


דווח על הודעה זו
חזור למעלה
 פרופיל אישי  
הגב עם ציטוט  
 נושא ההודעה: Re: היישוב היהודי בעכו: עליות ומורדות - מאת :ד''ר רבקה שפק ליסק
הודעהפורסם: 16 נובמבר 2008, 13:04 
מנותק
עכונט כדרך חיים
סמל אישי של המשתמש

הצטרף: 19 ינואר 2008, 00:44
הודעות: 1046
מאמר מעניין מאוד
נראה שיהודי עכו היו תמיד מיעוט
וחיו תמיד תחת שילטון אחר
אפילו בתקופה הישראלית
דוד נותן את עכו לחירם
גם בתקופה החשמונאית עכו אינה חלק ממדינת יהודה
רק תחת הורדוס שהיה מלך תחת רומא.
גם כשחיו בא הרבה יהודים היא היתה כמו גלות בעייניהם
כך שהשייכות של עכו ליהודים בהיסטוריה
אינה תומכת בדעה שעכו תמיד היתה יהודית עצמאית.
עכו היתה תמיד עיר מעורבת ותושביה נפגעו
בעיקר מכוחות חיצוניים שכבשוהה או חלפו דרכה.
קיומו של הישוב היהודי בעכו אינה עדות לשייכותה של עכו לישראל
שייכותה לישראל תלוי בקביעת הגבולות שנעשתה במלחמת העצמאות
בו נלחמו כוחות ההגנה וכבשוה.
הם שהגישו לנו את עכו על מגש של כסף ודאי רצו שנדע
להחזיר את תפארתה הקדומה כעיר מסחר בינלאומית.
ולא נמשיך ולהתפלש בויכוחים היסטורים עקרים למי עכו שייכת.
עכו שייכת לתושביה.
רק הם יכולים לקבוע את אופיה ועתידה.


דווח על הודעה זו
חזור למעלה
 פרופיל אישי  
הגב עם ציטוט  
 נושא ההודעה: Re: היישוב היהודי בעכו: עליות ומורדות - מאת :ד''ר רבקה שפק ליסק
הודעהפורסם: 16 נובמבר 2008, 23:58 
מנותק
מנהל ראשי
מנהל ראשי
סמל אישי של המשתמש

הצטרף: 04 מרץ 2005, 01:00
הודעות: 18873
מיקום: אתר אישי ציבורי של אלברט לוי
בני היקר ,

נכון , ד''ר רבקה שפק ליסק נעצרה , אך חלקו השני של המאמר יובא בשבוע הבא

_________________
תמונה
עכו_נט לכל אחד וכל אחד בעכו_נט,
שלכם, אלברט לוי , עורך עכונט
Akkonet
AkkONEt- מקור ראשון לחדשות עכו
akkonet@gmail.com
קבוצת עכונט בפייסבוק : http://www.facebook.com/akkonet


דווח על הודעה זו
חזור למעלה
 פרופיל אישי  
הגב עם ציטוט  
 נושא ההודעה: Re: היישוב היהודי בעכו: עליות ומורדות - מאת :ד''ר רבקה שפק ליסק
הודעהפורסם: 22 נובמבר 2008, 01:41 
מנותק
מנהל ראשי
מנהל ראשי
סמל אישי של המשתמש

הצטרף: 04 מרץ 2005, 01:00
הודעות: 18873
מיקום: אתר אישי ציבורי של אלברט לוי
היישוב היהודי בעכו: עליות ומורדות (ב)
לחלק הראשון ראה מעלה

בתקופה העות´מאנית ידע היישוב היהודי בעכו עליות בדמות כהונת חיים פרחי כיועץ המושל ועד לגירוש היהודים במאורעות 36-9

חלק ב' של המאמר על עכו


התקופה העות'מאנית (1516- 1918)


בראשית התקופה העות'מאנית עכו הייתה עיירה קטנה ודלה. גם הקהילה היהודית בעיר הייתה מצומצמת ויהודיה עסקו במסחר. באמצע המאה ה-16 שימשו יהודי עכו מתווכים בין יהודי הגליל לבין אירופה ועסקו במסחר עם סוריה וירושלים. יצחק בן צבי מביא עדות, בספרו "א"י ויישובה" על הסוחר היהודי ישעיה הכהן שנאלץ לעזוב את עכו בשל התנכלויות מהשלטון המקומי.

חילופי שליטים בעיר

מ-1595 עד 1634 (או מ-1586 עד 1635 עפ"י מחקרו של נתן שור, תולדות עכו) שלט בה המנהיג הדרוזי פאחר א- דין. בימיו התחדשה הפעילות המסחרית וחודש הקשר עם אירופה ומספר התושבים בעיר החל לעלות והגיע לכ-2,000 נפש: יהודים, נוצרים ומוסלמים. השליט הדרוזי לא עשה דבר להמשך שיקום העיר, אם כי הוא הקים בעיר את מסגד סנאן פשה. בימיו היה מישור עכו אדמת ביצות. העות'מאנים שבו וכבשו את העיר מידי פאחר א-דין בתחילת המאה ה-17 והחזיקו בה כ- 100 שנים.

ב-1750 (או ב-1740 לפי נתן שור) כבש דהאר אל-עומר הבדווי את עכו מידי העות'מאנים והפך אותה לבירת ממלכתו הגלילית. הוא ביצר אותה, שיקם את הריסותיה, בנה בה שני מסגדים ואכסניות וגם חידש את הפעילות המסחרית מנמלה של העיר.

שגשוג הקהילה היהודית בימי אל-עומר:

יהודים מצפת ומחו"ל התיישבו עפ"י הזמנתו בעיר. רבי אברהם חי ישמעאל סאנגויניטי כתב לאביו ב- 1741 שבעכו חיות למעלה מ-100 משפחות יהודיות. במכתב אחר הוא הזכיר חכמים מפולין ששכרו בתים בעכו, בשנת תק"ב (1742).

גידול היישוב היהודי בעכו היה חלק מהתרחבות היישוב היהודי בגליל, בעידודו של דאהר אל-עומר. הקהילה היהודית קיבלה תגבורת משמעותית עם עלייתו של רבי חיים בן עטר עם משפחתו ותלמידיו לארץ ב-1741. רבי עטר הגיע עם 30 תלמידיו בדרך הים לעכו. אומנם היה בכוונתו להקים ישיבה בירושלים, אך בשל מצב הביטחון הוא החליט להקים ישיבה זמנית בעכו, ישיבת "כנסת ישראל".

ב-1742 הוא עבר לפקיעין ומשם לירושלים. ב-1743 הגיע לעכו רבי משה חיים לוצאטו (הרמח"ל) עם משפחתו ותלמידיו, אבל ב-1747 הוא נפטר בשל מגיפה שפרצה בעיר ונקבר בבית הקברות היהודי בכפר יאסיף, שהייתה בה קהילה יהודית באותם ימים.

בית כנסת או מסגד?

בתקופה האחרונה עולה שאלת מחלוקת בין היהודים למוסלמים באשר למבנה בעכו, שהיהודים רואים בו בית כנסת עתיק והמוסלמים – מסגד.

ב-1752 הפקיע אל-עמר את בית הכנסת העתיק אחאב, מידי הקהילה היהודית ונתן לה מבנה או מגרש חלופי, צפונית למיקום בית הכנסת העתיק כדי להקים בית כנסת חלופי.

ב-1758 או 1760 בנו היהודים את בית הכנסת בעיר העתיקה של עכו. בית הכנסת נבנה בסגנון בתי הכנסת בפדובה עיר הולדתו של הרמח"ל. מאוחר יותר הוסב שמו של בית הכנסת ל"אוהל חיים", על שמו של חיים פרחי.

באתר של בית הכנסת אחאב בנה דהאר אל-עמאר ב-1758 את מסגד אל-מועלק. לפי גרסה פחות מקובלת, המסגד נבנה עוד ב-1748 ע"י השיח' סוהיל. ב-1818 , בימי עבדאללה פחה נוסף למסגד צריח.

קיים בלבול במקורות השונים לגבי זהותו של בית הכנסת שמעליו נבנה מסגד אל-מועליק. יש גרסה שמדובר בבית הכנסת שנקרא ע"ש הרמח"ל. אבל בדיקה של המקורות מביאה למסקנה בית הכנסת ע"ש הרמח"ל נבנה באתר החלופי שנתן אל-עומר, ואילו המסגד נבנה על בית כנסת עתיק יותר, אולי מהמאה ה-10 או ה-11 שנקרא אחאב.

בית הכנסת שעליו נבנה המסגד לא יכול היה להיות בית הכנסת של הרמח"ל משום שיש עדות מ-1268 שהרמב"ן נשא דרשה בבית כנסת, ובית הכנסת ע"ש הרמח"ל נבנה ב-1758/60. על-פי שמו של המסגד ג'מע אל-מועלק, שפרושו בעברית "התלוי", ניתן להסיק שהוא נבנה על בית הכנסת, שכן התרגום לעברית של שם המסגד מרמז שהוא נבנה מעל בית הכנסת. גם תיאורו של בית הכנסת אחאב על י"ב חלונותיו, הניכרים היטב בצילום של המסגד מאשרים גרסה זו.

ירידה בהיקף היישוב היהודי

ב-1764 ביקר בעכו רבי שמחה מזאלאזיץ ודיווח על החמרת המצב הכלכלי וירידה במספר המשפחות היהודיות ל-36. היהודים עסקו במלאכת התכשיטים וחוטי משי. בימיו של אל-עומר החלו תושבים ערבים מהכפרים הסמוכים להתיישב בעיר וגם נוצרים קתולים מבית לחם, מירושלים ומדמשק ונוצרים אורתודוכסים-יוונים מקפריסין התיישבו בעיר עפ"י הזמנתו. בתקופת שלטונו של אל-עומר בגליל התיישבו שם ערבים מסוריה ולבנון.

חיים פרחי- יועצו של שליט עכו

ב-1775, לאחר שהעות'מאנים שבו וכבשוה, הפכה עכו למרכז שלטוני עות'מאני בצפון א"י וסוריה. אחמד אל-גז'אר מונה למושל עכו. אל-ג'זאר בנה בה מסגד הנקרא על שמו ועומד על תילו עד היום. הוא גם ביצר את העיר בחומה, המשיך במלאכת שיקום העיר ובנה אמת מים ממעיינות כברי לעיר, את חמאם אל-פאשה ואת החאן אל-עומדאן. אל-ג'זאר סילק מהעיר את המושבה הצרפתית שהשתקעה בעיר.

אל- גז'אר מינה כיועצו את חיים פרחי, ששימש בתחילת דרכו כבנקאי של מושל דמשק והשיג בהמשך השפעה על השלטון הטורקי. פרחי היה בן למשפחה יהודית עשירה ובעלת השפעה בדמשק. אביו של חיים פרחי, שאול פרחי שימשו כגזברים של נפת דמשק.

משפחתו של חיים פרחי עברה להתגורר בעכו. יש עדויות שיחד עם פרחי התיישבו בעיר משפחות יהודיות של סוחרים. בהמלצתו של פרחי נתן הסולטן ליהודים הנחה במס הגולגולת. פרחי גם הגן על היהודים מפני הסחטנות של המושלים המקומיים. בעידן פרחי שימשו יהודים כפקידים בחצר המושל.

בתקופת שלטונו של אל-ג'זאר נבנתה בעיר כנסייה יוונית-קתולית, כנסיית סנט אנדריאס, על חורבות מבנה כנסיית סנט אנה, ע"י הקהילה הנוצרית בעיר.

ב-1799 ניסה נפוליאון לכבוש את עכו והטיל על העיר מצור. נפוליאון שהיה מודע למעמדו של פרחי ושלח אליו שליחים במטרה למשוך אותו ואת היהודים לצידו. זאת תוך הבטחה לפרחי כי אם יסייעו היהודים לכיבוש המקום יפעל נפוליאון להקמת מדינה יהודית. אבל פרחי נשאר נאמן לאל-ג'זאר. הוא היה אחראי מטעם הסולטאן על הגנת העיר. בשלב מסוים הצליחו חיילי נפוליאון לפרוץ פתח בחומת העיר אך גילו שבינתיים נבנתה שם חומה נוספת. נפוליאון החליט לסגת לא רק בשל המגיפה שפרצה במחנהו והתערבות הצי הבריטי, אלא גם בזכות כשרונו של פרחי בניהול הגנת העיר.
אל-ג'זאר ("הקצב") כורת את אפו עינו ואוזנו של פרחי

למרות נאמנותו של פרחי לסולטאן ובשל קנאתו בו ציווה אל-ג'זאר לכרות את אפו לעקור את עינו וכן את אוזנו. אל-ג'זאר זכה לכינוי זה ("הקצב") לא בכדי. (יצחק בן צבי "א"י ויישובה"). אל-ג'זאר אף ציווה לאסור את חיים פרחי.


ב-1804 מת אל-גז'אר ופרחי שוחרר מהכלא והמשיך בתפקידו בימי בנו של אל-ג'זאר, סולימאן (1804- 1815). בימיו חיו בעיר כ-10,000 תושבים, אבל המצב הכלכלי הלך והידרדר. תייר שביקר בעכו ב- 1812 סיפר שבני משפחת פרחי בדמשק ובעכו הם המושלים האמיתיים.

לאחר מותו של סולימאן החליט יורשו, עבדאללה פחה, 'להיפטר' מפרחי. הוא נאסר בתואנת בגידה, נרצח בחניקה וגווייתו הושלכה לים. בני משפחתו הצליחו להימלט. בני משפחתו מדמשק ניסו לנקום את מותו, אך נכשלו. בימי שלטונו של עבדאללה בעכו התחילו רדיפות נגד היהודים.

ב-1831/2 כבש אברהים פחה, בנו של מוחמד עלי, שליט מצרים את עכו, לאחר מצור, ושלט בה עד 1840. ההפגזות בזמן המצור גרמו להרס רב. אומנם המצרים שיקמו את ביצורי העיר, אבל כלכלתה לא התאוששה. עכו ירדה מגדולתה. ב-1840 סולק השלטון המצרי ע"י צי אירופי, והעיר חזרה לשלטון עות'מני.

העיר הייתה מוזנחת תחת השלטון העות'מני ומשפחות רבות עזבו את העיר. באמצע המאה ה-19 חיו בה רק כ-15,000 תושבים, רובם ערבים, ומיעוטם יהודים ונוצרים. ב-1849 חיו בעכו 181 יהודים, רובם ילידי עכו, עפ"י מפקד מונטיפיורי.

ב-1852 חיו בעכו 5,000 תושבים, וביניהם 793 יהודים ונוצרים. ב-1856 חיו בעכו, עפ"י ד"ר פרנקל 120 יהודים. יהודי עכו התפרנסו ממסחר, רוכלות באזור הגליל, מלאכה והיו אף שלוש משפחות דייגים. למרות מצבם הכלכלי דאגו יהודי עכו לחינוך ילדיהם ושכרו את המורה אברהם שרעבי כדי שיילמד את ילדיהם. ב-1876 ביקר יהודי ירושלמי בעכו ודיווח על יהודים החיים בעכו. בעדות מ-1871 מסופר על 150 יהודים, רובם דייגים ומיעוטם סוחרים.

ב-1886 חיו בעכו עפ"י נתוני מפקד שומאכר, 9,800 תושבים ומתוכם 140 יהודים.

ב-1868 השתקע בעכו מייסד הדת הבאהית. בתחילה החזיקו אותו העות'מנים בכלא, אבל בשלהי שנות ה- 1870 הוא שוחרר וחי באחוזה שבנה מחוץ לחומות עד מותו ב-1892. במלחמת העולם הראשונה העיר נפגעה בשל הפסקת המסחר הימי.

תקופת המנדט (1918- 1948)

הבריטים כבשו את עכו ב-23 בספטמבר 1918 ועכו הפכה למרכז שלטוני לאזור הצפון. אך חיפה החליפה את עכו כנמל מרכזי וחשיבותה היחסית ירדה. ב-1922, ראשית תקופת המנדט, היו בעכו כ-6,500 תושבים ומתוכם 4,883 מוסלמים, 1,344 נוצרים, 115 בהאיים ו-78 יהודים. השלטון המנדטורי שיקם את העיר ומצבה הכלכלי החל להשתפר.

ב-1931 היו בעיר 7,897 תושבים ובתוכם 237 יהודים. וב-1946 עלה מספר התושבים לכ-13,000.

בשנות ה-20' גדלה הקהילה היהודית באופן משמעותי בעקבות המעבר לעיר של דייגים יהודים מסלוניקי ומאזור הים השחור וכן "קבוצת הזיפזיף".

אביו של הנשיא עזר וייצמן השתקע בעיר עם משפחתו. הוקמו בה מפעל מרצפות בבעלות יהודית, מפעל לבירה ומפעל לגפרורים בבעלות יהודית, ובית דפוס ערבי- יהודי.

בפרעות 1929 הרסו הערבים את בית הכנסת העתיק בעיר העתיקה. בראש הפעילות הערבית עמד השייח' אסעד שוקיירי, שהיה מקורב למשפחת נשאשיבי המתונה, ובנו נרצח ע"י משפחת חוסייני הקיצונית ביחסה ליהודים ולבריטים.

היהודים נאלצו לברוח מהעיר בפרעות 1936-9

בזמן "מאורעות 1936-1939" היו ערביי עכו פעילים ביותר ופעלו באלימות נגד הבריטים והיישובים היהודיים בגליל המערבי. לנוכח המצב נאלצו היהודים לעזוב את העיר.

הבריטים הפכו את המצודה לבית כלא, בו נכלאו אנשי המחתרות בזמן המאבק היהודי נגד השלטון הבריטי. זאב ז'בוטינסקי ושלמה בן יוסף נמנו על אסירי המצודה. בן יוסף ודב גרונר הועלו במבצר לגרדום. ב-4 במאי 1947 פרצו למצודה אנשי האצ"ל ושחררו את האסירים. תושבי עכו הערביים תקפו את היישובים היהודיים בסביבה ואת התחבורה היהודית עוד לפני שהחלה מלחמת העצמאות. ערביי עכו רצחו ב-18 במרץ 1948 עובדי חברת החשמל יהודים שניסו לתקן את קווי החשמל, שנפגעו ליד עכו.

ישראל

עפ"י תכנית האו"ם מ-1947 צריכה הייתה עכו להיות חלק מהמדינה הערבית. אבל ב-18 במאי 1948 נכבשה עכו ב"מבצע בן עמי" ותושביה הערביים ברחו ברובם בדרך הים ללבנון. עפ"י "אתר הנכבה" היו בעת הכיבוש 14,280 ערבים בעיר, כאשר נותרו בה כ-3,000 ערבים, עפ"י הדיווח הישראלי ובין 5,000 ל- 6,000 עפ"י הנתונים הערביים. עפ"י המקורות הערביים, תושבי עכו לא השתתפו במאבק נגד היהודים לאחר החלטת האו"ם.

לאחר סיום מלחמת העצמאות הובאו לעיר כ- 2,000 יהודים, רובם פליטי השואה והם שוכנו בעיר העתיקה הנטושה. בשנות הששים הם עברו לשכונות החדשות שנבנו בעיר. בשנים הבאות החלו להגר לעיר ערבים מהכפרים הסמוכים ובשנות השמונים הגיע מספר תושבי עכו לכ-7,000 נפש. ביתו של חיים פרחי שופץ והוא פתוח למבקרים. המתח ביחסים בין היהודים וערבים רחש מתחת לפני השטח. לאחרונה עכו מתמודדת עם המתחים העולים ויורדים בין האוכלוסייה הערבית והיהודית בעיר.

ד''ר רבקה שפק ליסק

http://www.omedia.co.il/Show_Article.as ... MenuID=862

_________________
תמונה
עכו_נט לכל אחד וכל אחד בעכו_נט,
שלכם, אלברט לוי , עורך עכונט
Akkonet
AkkONEt- מקור ראשון לחדשות עכו
akkonet@gmail.com
קבוצת עכונט בפייסבוק : http://www.facebook.com/akkonet


דווח על הודעה זו
חזור למעלה
 פרופיל אישי  
הגב עם ציטוט  
 נושא ההודעה: Re: היישוב היהודי בעכו: עליות ומורדות - מאת :ד''ר רבקה שפק ליסק
הודעהפורסם: 26 נובמבר 2008, 23:37 
מנותק
משתמש עם ניסיון בעכונט
משתמש עם ניסיון בעכונט

הצטרף: 09 יוני 2006, 22:15
הודעות: 47
מיקום: עכו
ד''ר רבקה שפק ליסק כתב:
אביו של הנשיא עזר וייצמן השתקע בעיר עם משפחתו.
הוקמו בה מפעל מרצפות בבעלות יהודית, מפעל לבירה ומפעל לגפרורים בבעלות יהודית, ובית דפוס ערבי- יהודי.

להלן פרסומת לבירה המשובחת מתוצרת עכו משנות ה-20-
תמונה

תמונה

מפקד התעשיות לשנת 1928 שנערך במפעל לגפרורים "נור" עכו,
במסמך רשום שהמפעל הוקם בינואר 1926 כמו שמתואר במאמר-

תמונה

התווית הראשונה של מפעל לגפרורים "נור" עכו משנת 1926 -
תמונה

_________________
שמעון מַנדלר


דווח על הודעה זו
חזור למעלה
 פרופיל אישי  
הגב עם ציטוט  
 נושא ההודעה: Re: היישוב היהודי בעכו: עליות ומורדות - מאת :ד''ר רבקה שפק ליסק
הודעהפורסם: 27 נובמבר 2008, 02:31 
מנותק
מנהל
מנהל
סמל אישי של המשתמש

הצטרף: 29 מאי 2005, 11:23
הודעות: 2193
אוווו......שמעון תמונות מרגשות מעכו מתחילת המאה הקודמת....

קבל תמונה נוספת של תוויות ממפעל המים מנרליים "ספינס" שהוקם באותם ימים בעכו. אותו ניתן לראות גם היום (ממוקם במבנה אבן בו ממוקמים היום מחסני העירייה- ליד הגשר)

תמונה
תמונה

עכו שלא היתה משופעת באוצרות טבעיים, מצאה אוצר טבעי והוא מי מעיין "כברי". המעיין הזה שממנו שאבה העיר מי שתייה בכל תקופות ההסטוריה-לכך עדים האקוודוקטים ומובילי המים (אמת המים העתיקה) מימי ג'אזר פחה, המשיכו להזין את עכו במימיו הטובים גם בשנות המנדט הבריטי. את העובדה הזו ידע לנצל האנגלי ארתור ראונדן ספיני שהיה חייל בחיל הפרשים והבין בעסקים. הוא זה שיסד גם את ה"נאפי" השקם עבור החיילים.
חושו העסקי הוביל אותו להקמת מפעל למילוי מים מנרליים בעכו. במשך הזמן והודות לפרסום הרב של איכות מי כברי , התחיל המפעל ליצר סוגים שונים של לימונדה, כמו "ג'ינג'ר ביר" וכו'. בקבוקי הגזוז של ספינס שמולאו בעכו נחשבו מהטובים והיקרים בארץ.

_________________
גבריאל גרסייה : "החיים אינם מה שחיית, אלא מה שאתה זוכר והאופן שאתה זוכר אותם כדי לספרם".


דווח על הודעה זו
חזור למעלה
 פרופיל אישי  
הגב עם ציטוט  
הצג הודעות החל מה:  מיין לפי  
פורום נעול נושא זה נעול, אינך יכול לערוך הודעות או לבצע תגובות עתידיות.  [ 8 הודעות ] 


מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו 2 אורחים


אתה לא יכול לכתוב נושאים חדשים בפורום זה
אתה לא יכול להגיב לנושאים קיימים בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את ההודעות שלך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה

חפש:
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. Color scheme by ColorizeIt.
מבוסס על phpBB.co.il - פורומים בעברית. כל הזכויות שמורות © 2008 - phpBB.co.il.