|
כלכלה חברתית או כלכלת עשירים לשנת
2005
אפשר להחליט על כלכלה חברתית –אז למה
לא מחליטים אחרת מהיום?
מידע שקיבלתי על התוכניות של ביבי לשנת 2005
הגיע לדואר שלי מידע אמין ישירות משר בממשלה ,
מאחר וכואב לי לדעת מה קרה שם בממשלה , איך אפשר היה אחרת , לכן , אני משתף אותך
במידע שקיבלתי .
לא קיבלתי אישור לפרסם את שם השר , לכן אני מביא
כאן רק את העניין העקרוני ללא שם השר וללא הויכוח מי תמך ומי לא תמך בממשלה וכו –
זה מידע שלא ראיתי בתקשורת ולא ראיתי דיון מעמיק .
אלברט לוי – עורך עכו_נט .
להלן המידע:
ראשית , שר האוצר הציע לקצץ ברוב משרדי הממשלה
3% אחוזים נוספים מתקציבם -לטענתו, אין מקורות זמינים אחרים למימון התוספות בתקציבי
הבריאות, קיצבאות הגימלאים ועוד
מול שר האוצר הציג השר המדובר , בישיבת הממשלה מה-30 בינואר חלופות
מעשיות, צודקות,
כאלו שלא יפרצו את מסגרת התקציב, כפי שהוצגה לפני הממשלה - והעיקר, חלופות
המבטאות את דרכה ומצעה של מפלגת העבודה.
קודם כל, להלן כמה מנתוני הרפורמה במס, שהיא
ספינת הדגל של נתניהו.
לפי נתוני האוצר, בשנת 2005 יאבדו לתקציב המדינה 5.7
מיליארד ש"ח על ידי מתן
ההקלות במס על פי "רפורמת נתניהו".
ב-2004 - שוב, לפי נתוני האוצר - קיבל כל
משתכר השייך לעשירון העליון הנחה ממוצעת של יותר מ-14,000
ש"ח לעומת 2003.
השנה הוא צפוי לקבל "מתנה" גדולה יותר מפי שניים -
תוספת להשתכרותו הנקייה
בשיעור ממוצע של כ-30,000 ש"ח. לפי הנתונים המעודכנים של
מינהל הכנסות המדינה,
סך תשלומי המס הישיר של העשירון העליון קטן בשנה החולפת ב-4%
מהסך
הכולל
של תשלומי המס בישראל, והוא צפוי לקטון בשיעור דומה לפחות ב-2005.
לעומת זאת,
גדל חלקם של שני העשירונים שמתחתיו בנטל המס בשיעור משמעותי. והנתון המדהים ביותר - חלקו של המאיון העליון -האחוז העשיר ביותר במדינה - בנטל המס קטן
בשנה האחרונה בשליש!
כדי להמחיש את הפער בין העשירים לבין שכבות
הביניים והשכבות החלשות, הנה עוד
שני נתונים:
האחד - מתוך כ-5.7 מיליארד ש"ח
של ההנחות במס, כמחצית תלך לכיסו
לכיסו של העשירון העליון! השני - כ-20% מהמנה הזאת (יותר ממיליארד שקל)
יגיעו
לכיסיהם של משתכרי חמשת המאיונים העליונים!
בהקשר זה יש להזכיר, שבמסגרת אותה רפורמה, בעלי ההכנסות הנמוכות יזכו בהנחות מס
של כמה עשרות שקלים לשנה, ולפי הארגונים החברתיים - בקרב משתכרי שכבות הביניים
נטל המס בפועל אפילו יעלה...
לעומת הרפורמה האנטי-פרוגרסיבית והאנטי חברתית של נתניהו, הציע השר בישיבת הממשלה
להקטין את שיעור ההנחה לעשירים ולממן בחלק מהסכום שנחסך
תשלום תגמולים בצורת
"מס הכנסה
שלילי" לאותם מאות אלפי שכירים, שמשכורותיהם נמוכות ואינם
מגיעים
לסף המס, ולכן לא ייהנו כלל וכלל מהרפורמה במס.
עוד הציע השר לבטל את התהליך המתמשך של מתן הנחות למעסיקים
בתשלומיהם לביטוח הלאומי.
לפי הצעת נתניהו, רק ב-2005 אמורה לקטון השתתפותם של
המעסיקים בתשלומים לביטוח
הלאומי בכחצי מיליארד שקלים. מתוך ההנחה הזאת, מוצדק היה
לפטור אותם בכ-130 מיליון שקל בגין הגידול בעלויות הפנסיה, שיוטלו עליהם
השנה. אבל שאר 370 מיליוני השקלים הנוספים הם הנחה-מתנה נוספת על ההנחות הגדולות
במס הכנסה.
אחרי התייעצות עם ח"כ בייגה שוחט
העלה השר
בישיבת הממשלה עניין נוסף - סעיף החזרי
הקרן והריבית של חובות המדינה. בתקציב 2004 הוקצו להחזרים אלה 36.5 מיליארד ש"ח.
בפועל, בעיקר בשל השינויים בשערי הריבית, הצטמצמה עלות
החזרי החובות לכדי
31 מיליארד בלבד.
למרות זאת, חזר האוצר והקצה גם השנה סכום דומה של 36.5 מיליארד
להחזר חובות, אף
על פי שצפוי,
שהריבית לא תעלה השנה, ואולי אף תמשיך ותרד. לכן הציע השר, שבמקום
לקצץ בתקציבי
הביטחון והבריאות, ייבנה לוח סילוקין ריאלי, ואחרי חודשים אחדים
ייבחן
שיעור ההחזר האמיתי של החובות. אם יתברר, ששיעור ההחזרים יהיה גדול
מזה של השנה
שעברה (דבר הנחזה לבלתי סביר בעליל), יבוצע הקיצוץ הנדרש על ידי נתניהו בעוד כחצי שנה.
כאן המקום להבהיר, שקיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה בשיעור של 3% מהתקציב הכולל שלהם על פי הצעתו של שר האוצר
הוא קיצוץ ממוצע בפועל של עד ל-25% בתקציבי הפעולה של המשרדים. שהרי רוב
התקציב
הכולל של המשרדים (לפעמים אפילן עד כ-90% מתקציב המשרד) הוא תקציב קשיח,
שנועד
להוצאות קבועות, ובעיקר לתשלום משכורות העובדים. רק חלק קטן ממנו נועד
לפעולות
ולפיתוח, ולכן, ישנן פעולות ותוכניות, שייפגעו אנושות על ידי קיצוץ כזה.
לצער השר לצער הרבה אנשים שאני מכיר
התקבלה הצעתו המקורית של שר האוצר נתניהו, המעשירה את העשירים
ומגדילה בשיעור ניכר את הפערים בחברה.
בכל מקרה, אם המעוות הזה לא יתקון במהלך הזמן, יישאר העניין בגדר החמצה משוועת,
שתוליך לפגיעה חמורה נוספת בתחומי פעולה שונים של הממשלה.
|
|