כ"ח באייר תשס"ה

6 ביוני 2005

עשור למרכז תמיכה יישובי-איזורי  לטיפול בילדים בעלי צרכים מיוחדים

השבוע חגג מתי"א (מרכז תמיכה יישובי-איזורי) עכו עשור להיווסדו.

המתי"א הינו מסגרת מקצועית-ארגונית בניהולה של הגב' נאוה בר, המטפלת בכל הילדים בעלי צרכים מיוחדים בחינוך המיוחד ובחינוך הרגיל בשלוש רשויות: עכו (הרשות הגדולה ביותר), מטה אשר ומזרעה.

 

באירוע נכחו ראש העיר עכו, מר שמעון לנקרי, נציגת ראש המועצה האזורית מטה אשר הגב' ריקי ירון  וראש המועצה המקומית מזרעה מר קאסם עווד. בנוסף נכחו גם נציגי האגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך בירושלים, ביניהם המפקחת הארצית על השילוב הגב' סמדר מליחי, המפקחת על החינוך המיוחד במחוז הצפון- הגב' שלומית גל,  מנהלי אגפי החינוך, נציגי הרשויות המקומיות, מנהלי ביה"ס לחינוך המיוחד ולחינוך הרגיל בשלוש הרשויות, גננות, מורים ומטפלים פרא-רפואיים במסגרות החינוך השונות.

המפגש הוקדש למוסיקה, בחינוך המיוחד, ככלי לימודי וטיפולי.

במהלכו הופיעו ילדים הלומדים במסגרות החינוך המיוחד בקטעי מוסיקה, בהנחיית והדרכת המורים למוסיקה וצוותי ביה"ס.

  מתי"א עכו הינו הראשון מבין ארבע מתי"אות שהוקמו כפיילוט בארץ. שימש ומשמש עד היום כמודל למידה ברחבי הארץ.

 

העבודה במתי"א מושתתת על "אני מאמין" וחזון שנבנה ע"י כלל המורים  המטפלים. מטרת העל: "שילוב התלמיד בעלי הצרכים המיוחדים בסביבתו הטבעית, תוך שיתוף פעולה של כל הגורמים המקצועיים המטפלים בו".

העבודת במסגרת המתי"א כוללת: הבניית הטיפול בתלמיד על כל היבטיו בכל מסגרות החינוך (חינוך מיוחד, חינוך רגיל, מגן טרום חובה ועד גיל 21). יצירת עבודה מערכתית עם כל השותפים: מפקחים כוללים, רשות מקומית, מחלקת חינוך, שירותים פסיכולוגים, קבס"ים, עו"ס ועוד. שיתוף הורים בעשייה החינוכית-טיפולית, שילוב מטפלים פרא-רפואיים ותרפיסטים במערכת החינוך, בניית מערכת השתלמויות והדרכה ענפים, כתיבת תכנית למודים חינוכית אישית לכל תלמיד. עריכת אבחונים דידקטיים ועוד.

 על העשייה מופקדים כ-100 מורים וגננות שילוב, כ-50 מטפלים פרא-רפואיים ותרפיסטים.

מסגרות תמיכה וחינוך מיוחד במתי"א: חמישה גנים טיפוליים, חמישה בתי"ס לחינוך מיוחד, גן משולב, חמש עשרה כתות מקדמות, שני מרכזים טיפולי:מרכז טיפולי בעכו הפועל במבנה המתי"א בשיתוף עם הרווחה החינוכית של עיריית עכו לילדי הגיל הרך וילדי הכתות המקדמות והמרכז הטיפולי במטה אשר.

הפעילות החינוכית באמצעות המתי"א הביאה לצמצום משמעותי במס' הילדים המופנים לועדות השמה ולחינוך המיוחד על כל המשתמע מכך.

הדגש לעשור הבא: שילוב בעלי הצרכים המיוחדים הן מהחינוך הרגיל והן מהחינוך המיוחד בקהילה ובחברה, כדרך חיים.

לדיון בפורום