|
המלחמה תפסה
את עכו בעיצומו של תהליך מיתוג מיתוג ערים הוא הטרנד האחרון של מרכז השלטון המקומי בישראל. עשור ויותר
אחרי שהתרומם הגל הזה בעולם, וסחף אחריו לא פחות מ-12 אלף מדינות, ערים, אזורים
וחבלים, הבינו גם בארץ שמדובר במהלך עם היגיון. למעשה, אין היום כמעט עיר בישראל
שלא בודקת את העניין. הערים שכבר נמצאות בעיצומו של התהליך, כמו בת-ים, הרצליה, טבריה ואשקלון, משקיעות במסעי פרסום, בתשתיות,
בפיסול ובכל מה שיכול לקדם אותן. ברמלה אפילו חושבים לשנות את שם העיר. "מיתוג כזה שונה ממיתוג מסחרי
רגיל או ממיתוג פוליטי, כמו שאמצעי השיווק שונים", אומר אייל ארד, בעלי
משרד הייעוץ האסטרטגי ארד תקשורת. "האובייקט מכתיב שוני שנובע לא ממנו
עצמו, אלא מהפסיכולוגיה הצרכנית. ההחלטה על מקום מגורים היא החלטה הרבה יותר
כבדה בעיניי מההחלטה איזה מוצר צריכה אני צורך, או לאיזה מועמד אני מצביע. "החלטה כזו מערבת דימוי אישי
מאוד חזק - למקום שבו אני גר יש אמירה מאוד חזקה על איזה אדם אני. גם אם תהיה לך
דירה מעולה, אבל בשכונה שבה לא גרים אנשים שאת מייחסת את עצמך אליהם - לא תקחי אותה. אותו דבר לגבי שכונה שהיא פלצנית מדי, אלימה
מדי, ענייה מדי או לא אופנתית מדי". הרקטות של נסראללה
לא השאירו מקום לחשיבה כזו בעכו, שהמלחמה תפסה אותה בעיצומו של תהליך מיתוג
ארוך. המיתוג היה אמור להיות בדגש על ההיסטוריה המפוארת של העיר, ועל ההכרזה של
אונסק"ו עליה כנכס היסטורי עולמי. ראש העיר, שמעון לנקרי, תכנן למתג אותה
כעיר תרבות הים התיכון, לא לפני שעבד קשה על שלושה כיוונים: ייצוב המערכת
הכלכלית בעיר, הבאת אוכלוסייה חזקה ופיתוח תשתיתי. בכנס שערכה ועידת השלטון המקומי
לפני שלושה חודשים, ושהתקיים באוניברסיטת תל-אביב, דיבר לנקרי על הסיבות שהובילו
אותו למיתוג. "יש בעכו חוף ים מדהים, ארמונות, עיר תחתית, היסטוריה של 3,000
שנה, קסם היסטורי ועירוב של אוכלוסיות ותרבויות", הסביר. "זה אמור היה
ליצור מנוף, אבל במשך שנים הביא למשברים ולרתיעה אצל התושבים. לפני המיתוג הגענו
לאיזון תקציבי, הורדנו את האבטלה, והקמנו צוות של מנהיגות מקומית, שיחד עם חברת
המיתוג ואנשי אקדמיה עבד על התהליך". היום, בצל הרקטות, המיתוג החדש של
העיר נראה רחוק מתמיד. "בטווח העכשווי ברור שהמלחמה תקלקל את התהליך, וגם
בטווח הבינוני אפשר שכך יהיה, אבל בטווח הארוך העיר תתאושש מהר", אומר
השבוע לנקרי. "כבר ב-2005 התיירות לעיר הגיעה ל-800 אלף תיירים ישראלים
וזרים, והדבר הביא לשגשוג ופיתוח של המסחר, מחירי הנדל"ן עלו. עכו של לפני
המלחמה הייתה בכיוון חד מאוד של עלייה. לצערי, המלחמה קלקלה את ההתקדמות, אבל
אני מאמין שנוכל לצאת מזה עם עזרה נכונה". |
|