בית הספר "אורט" דרסקי עכו,זכה בפרס שרי החינוך והתחבורה לבטיחות בדרכים תשס"ה

ארבעה בתי"ס בצפון– זוכי פרסי

שרי החינוך והתחבורה

 

"ארבעה בתי"ס בצפון ובהם שניים מהמגזר היהודי ושניים מהמגזר הערבי, הם זוכי פרסי שרי החינוך והתחבורה לבתי"ס מצטיינים בחינוך לבטיחות בדרכים לתשס"ה – על פועלם להטמעת ערכי הבטיחות והזה"ב בקרב תלמידים, והפיכת הנושא לחלק בלתי נפרד מן החינוך והתרבות הבית-ספרית".

 

כך ד"ר רחל רותם, מנהלת תחום זהירות ובטיחות בדרכים במשרד הראשי, באיגרת למנהל המחוז דוד וסרמן ולמפקחי הזה"ב מרגלית רטר ויוסף אבו מוך.

 

דובר המחוז דוד גורלי מציין כי מדובר בבתיה"ס דלקמן: "בגין" נהריה (יסודיים) ומקיף "אורט" דרסקי עכו (על-יסודיים), וכן בי"ס אלראזי נצרת (יסודיים), וחט"ב אלזהרא נצרת (על-יסודיים).

 

יצויין כי עפ"י מומחים – תאונות הדרכים הן הסיבה המובילה לתמותת ילדים בישראל. מידי שנה נפגעים כ- 2,540 ילדים גילאי 14-5 בתאונות דרכים, בעיקר כנוסעים ברכב. אלה היוו כמעט 7% מכלל קורבנות ת"ד לשנה החולפת. לעומתם – ילדים שרוסנו בחגורות בטיחות וישבו בכיסאות בטיחות מותאמים – נפגעו באופן קל יותר.

 

בדיקת שביצעו מומחי אגף-התנועה במשטרה לאורך שנים, מצאו כי לא נרשמה אף לא תאונת דרכים אחת במעברי-חציה שבהם מוצבים ילדי משמרות הזה"ב.

 

נתונים עדכניים מלמדים כי מדי שנה נהרגים 15 ילדים בדרכם לביה"ס. עוד כ- 150 נפצעים קשה, וכ- 300 נפצעים קל.

 

נתון אחר מגלה כי כ- 30 ילדים מתים בארץ בכל שנה לאחר שנפגעו כהולכי-רגל, ועוד 85 נהרגים כנוסעים ברכב. בשנת 2003 למשל נפגעו 6,769 ילדים בתאונות דרכים. 72 מהם נהרגו והשאר נפגעו קשה, רובם הולכי-רגל. 70% מהילדים הם בני 9-0. אגב, צעירים בני 17 ו- 18 מעורבים בתאונות עצמיות הרבה מעבר לחלקם היחסי באוכלוסייה.

נתונים נוספים מלמדים כי שיעור הולכי הרגל שנפגעו בשנים האחרונות בתאונות דרכים בישראל הוא הגבוה ביותר בעולם המערבי. מחקר שנערך לאחרונה ע"י מומחי משטרת-ישראל מלמד כי הולכי הרגל הנפגעים בתאונות מתחלקים לשתי קבוצות גיל עיקריות. הראשונה: ילדים עד גיל 15. הקבוצה השנייה: מבוגרים בני 64

ומעלה. במהלך שנת 2004 נדרסו למוות 36 ילדים ו- 33 מבוגרים. הילדים נפגעים יותר בשעות שבהן הם חוזרים מביה"ס ומהחוגים: בין 12 ל- 2 בצהריים, ובין 4 ל- 6 בערב.

 

מהמחקר עולה עוד כי 30% מהילדים שנפצעו או נהרגו בתאונות-דרכים התפרצו לכביש בפתאומיות. 16% מהילדים נפגעו בעת שחצו במעבר-חציה. 21% מכלל הנפגעים לא נדרסו כשהלכו על הכביש אלא על המדרכה, על אי-תנועה או במגרש משחקים סמוך לכביש.

 

עפ"י ההערכה – תאונות הדרכים מסיבות למשק הישראלי נזק שנתי של כ- 10 מיליארד שקלים.

 

עפ"י נתונים מעודכנים – ממוצע ההרוגים בתאונות דרכים בישראל, לשנה, בעשר השנים האחרונות עומד על 511 הרוגים, מה שמציב את ישראל במקום ה- 17 בעולם במספר ההרוגים בת"ד.

 

עוד מוסיף דובר המחוז כי ניתוח נתוני תאונות-הדרכים שהתרחשו בישראל  ב- 2004 ע"י למ"ס, מלמד כי 30% מהולכי-הרגל שנהרגו בעת חציית כביש – נפגעו בעת שחצו את הכביש במעבר חציה – כנדרש, וכי מבין הולכי-הרגל שנפגעו בתאונה בעת חציית כביש – 58% נפגעו (הרוגים ופצועים) במעבר-חציה.

 

כן מתברר כי מכלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות-דרכים עם נפגעים – 57% היו גברים ו- 43% נשים. שיעור הנשים מכלל המורשים לנהוג מגיע כבר ל- 40%.

 

23% מהנפגעים בתאונות-הדרכים ו- 24% מההרוגים היו ערבים, המהווים כ- 19% מאוכלוסיית ישראל.

 

60% מההרוגים בתאונות נפגעו בדרכים לא עירוניות, שחלקן בכלל התאונות עמד על 27%.

 

שיעור מעורבותם של האופנועים בתאונות-דרכים עם נפגעים היה גדול פי 1.8 מחלקם במצבת הרכב ופי 4.1 מחלקם בנסועה השנתית.

בסך הכל נרשמו בשנת 2004 בכבישי הארץ 17,762 תאונות דרכים עם נפגעים, בדומה לשנת 2003. 481 איש נהרגו.

 

נתונים נוספים:

 

·                    63% מהתאונות אירעו בשעות היום ו- 37% בשעות הלילה.

 

·                    36,919 בני אדם נפגעו בתאונות בשנת 2004, בדומה לנתוני שנת 2003.

 

·                    במספר ההרוגים בשנת 2004 חלה עלייה של 6% לעומת שנת 2003.

 

·                    במספר ההרוגים ל- 100 אלף תושבים חלה עלייה מ- 6.7 בשנת 2003   ל- 7.1 בשנת 2004.

 

·                    26 ילדים ערבים, עד גיל 14, נהרגו בשנת 2004 בדרכים והם מהווים 54% מכלל הילדים שנהרגו, כפול מחלקם באוכלוסיית הילדים.

 

·                    8% מכלל הנפגעים – הרוגים ופצועים – ו- 36% מכלל ההרוגים היו הולכי רגל.

 

·                    בני 65 ומעלה מהווים 21% מבין הולכי הרגל שנפגעו, פי 2.2 מחלקם באוכלוסייה.

 

·                    34,037 כלי רכב ונהגים היו מעורבים בתאונות-דרכים עם נפגעים, עלייה של כ- 1% בהשוואה ל- 2003.

 

·                    חלקם של נהגים צעירים עד גיל 24 מתוך כלל הנהגים שהיו מעורבים בתאונות עם נפגעים, היה גדול ב- 42% מחלקם היחסי בכלל המורשים לנהוג. לעומת זאת חלקם של הנהגים המבוגרים, בני 65 ויותר, המעורבים בתאונות היה נמוך ב- 28% מחלקם היחסי בכלל המורשים לנהוג.

 

·                    ארבע העבירות השכיחות ביותר בישראל הן: אי-ציות לרמזור, סטייה מנתיב, אי-שמירה על מרחק ואי מתן זכות קדימה לרכב.

מקור מ צפונט

דיון בפורום