מרכז השלטון המקומי סיכם אמש (ג') עם משרד
האוצר על "מסלול ירוק" חדש, לקבלת אשראי ללא צורך באישור משרד
הפנים.
האוצר הסכים לשנות את המגבלות המוטלות על כל רשות מקומית, כך
שהמסלול הירוק יתאפשר במצב של גירעון מצטבר בשיעור של 15% במקום 10%. כמו
כן, האובליגו של הרשות יעלה מ-40% ל-50% ופירעון המלוות יהיה בשיעור של 8%
במקום 7%.
עוד הוסכם, כי קרנות בלתי מיועדות של רשות מקומית ינוכו
משיעור הגירעון המצטבר.
לגבי רשויות שאינן עומדות בקריטריונים הרגילים למסלול הירוק,
הסכים האוצר להוסיף קריטריון מיוחד לטובת רשויות בעלות בסיס הכנסות גדול
במיוחד מארנונה שאיננה למגורים, דבר המעיד על איתנות פיננסית.
כמו כן הוסכם להרחיב את סעיף המטרות אשר לשמן ניתנות
ההלוואות, מעבר להגדרה המאוד מצומצמת היום בחוק.
הצדדים הסכימו להכניס שינויים אלה בחוק ההסדרים לשנת 2005,
שנדון כעת בוועדת הכספים. הסיכום הוצג היום לוועדה והוא יובא להצבעה כנוסח
מוסכם בהצעת החוק המתוקנת.
מרכז השלטון המקומי מציין, כי לראשונה זה שנים רבות שמושגות
הסכמות לגבי נושאים המתייחסים לרשויות בחוק ההסדרים. וזאת, כדי להסיר את
המחלוקות שקיימות בין הצדדים לקראת ההצבעות, על ידי פשרות שימנעו מאבקים
ממושכים ויחסכו מזמנה של הוועדה.
עוד הגיעו הצדדים להסכמות לגבי שינוי תיקונים אחרים שהציע
האוצר בחוק ההסדרים. כך סוכם, שדיווח לתושבים על בקשה לאישור חריג בארנונה
משרי הפנים והאוצר, יימסר למחזיקים בנכסים במסגרת חשבון הארנונה. ההודעה
תכלול דיווח כללי על הכנסת המועצה, דיווח השינויים ותוך ציון העובדה שמדובר
בהפחתה, העלאה או שינוי סיווג, וכי המועצה פנתה לקבלת אישור השרים בעניין
זה.
לגבי משלוח תמצית דו"חות כספיים לתושבי הרשות המקומית,
סוכם שהרשות תוכל לבחור אם לשלוח את תמצית הדו"חות לתושבים באופן ישיר
או לפרסם אותם בעיתון יומי אחד. הפרסום בעיתון יחסוך הוצאה גדולה על משלוח
של רבבות מכתבים, בנוסף לחובה הקיימת זה שנים בחוק, לפיה יש לפרסם את
הדו"ח הכספים בשני עיתונים מקומיים.
הושגה גם פשרה לגבי גביית הארנונה ממפעלי נשק. לפי הסיכום,
הצעת החוק תישאר במתכונתה, אולם הנוסח ישונה כך שהחיוב בארנונה יהיה רק על
הקרקע התפוסה, ללא מתן אפשרות של פרשנות על איזה חלק מהקרקע.
במסגרת הדיונים בוועדת הכספים הובהר, כי בעקבות פסיקת בית
המשפט המחוזי מלפני מספר חודשים, יש לחייב ארנונה גם על שטחים שהוגדרו עד כה
"כאדמת בניין". מעתה יש לראותם כ"קרקע תפוסה", לצורך
חיוב בארנונה. קביעה זו מביאה להרחבה משמעותית של שטחי החיוב.
לגבי קביעת תעריפי מינימום לחנייה במרכזי הערים או בקרבת
הסעה המונית, הסכימו הצדדים לפצל את התיקון בחוק ההסדרים ולהעבירו לדיון
בוועדת הכלכלה במסלול החקיקה הרגיל.
ועדת הכלכלה מסרבת לאשר את התיקון המוצע, עד לקבלת דיווח
מפורט על מפעל ההסעה ההמונית.
|