 |
עכונט כדרך חיים |
 |
הצטרף: 19 ינואר 2008, 00:44 הודעות: 1046
|
קוראים נכבדים הנה רציתי לעניין אתכם במקורות המוסיקליים של הסרט ואלס אם באשיר את המקורות לסרט ניתן למצוא באתר של הסרט http://www.waltzwithbashir.com/crew.html
מבוא לעלילה של הסרט ב-1982 הושלם פינוי היישובים הישראליים שהוקמו בסיני וישראל העבירה את סיני לידי מצרים. באותה שנה ב-6 ליוני תקפה ישראל את לבנון במה שכונה מבצע שלום הגליל (מלחמת לבנון-I). מטרתת ההתקפה הייתה הגנה על יישובי צפון הארץ מהתקפות המחבלים, בעיקר ארגונים פלסטינים שהתרכזו בדרום לבנון, במה שכונה בישראל "פתחלנד". המטרה שקבעה הממשלה בתחילת המלחמה הייתה כיבוש רצועה באורך 40 ק"מ, אך צה"ל הגיע בסופו של דבר עד לצפון לבנון וכבש את בירת לבנון ביירות. ב-23 באוגוסט 1982 נבחר בשיר ג'ומאייל, מפקד הפלנגות לשעבר, לנשיא הרפובליקה של לבנון. הוא נבחר ללא הסכמת המוסלמים והשמאל, אך נהנה מתמיכת ישראל וצה"ל. ב-14 בספטמבר נרצח ג'ומאייל בעת נאום בסניף הפלנגות בביירות. בעקבות הרצח השתלט צה"ל על מערב ביירות, המאוכלסת במוסלמים. טיהור מחנות הפליטים מלוחמים פלסטינים הוטל על כוחות הפלנגות בראשות אלי חובייקה. הפלנגות נכנסו למחנות הפליטים סברה ושתילה בערבו של ה-16 בספטמבר, ותוך זמן קצר החלו במעשי רצח חסרי הבחנה. אנשי הפלנגות יצאו מהמחנות בבוקרו של ה-18 בספטמבר (א' של ראש השנה) על פי דרישת צה"ל, ורק במהלך היום החלו להתברר ממדי הטבח. אין ידיעה מדויקת על מספר הנספים בטבח, וההערכה היא שמדובר בכ-700 עד 800 איש. הסרט של ארי פולמן, ואלס עם באשיר, מתאר את התקופה מאז החדירה של צה"ל ללבנון ועד אחרי הטבח.
מבוא למוסיקה של הסרט באופן כללי המוסיקה של הסרט מייצגת את התקופה של תחילת שנות השמונים תקופה של מהפכה תרבותית ומוסיקלית. התקופה אופיינה בטשטוש ערכי המשפחה השמרניים ותקופת פריחה של אמצעי הטלקומיוניקציה. הלהקות ששלטו מהשנים 69 עד 75 היו להקות רוק מתקדם, אך לקראת סוף שנות השבעים הסגנון ירד מגדולתו, להקות רוק מתקדם רבות פנו לסגנון אחר, פופי יותר (כאשר הדוגמה הבולטת ללהקה שזכתה להצלחה גם בסגנון זה היא ג'נסיס) והפּאנק, שהיווה במובן מסוים אנטיתזה לרוק המתקדם, שלט משנת 77 ועד 79. מהפאנק החל ומתפתח סגנון הגל החדש (New Wave). האומנים החדשים כמו ראשים מדברים (Talking Heads) היו אנטי-תאגידיים, ניסיוניים, ודור אשר גדל כצרכנים ביקורתיים לאמנות שהם כעת ייצרו. לכן, תוכן המונח "גל חדש" היה בתחילה זהה ל"פאנק רוק". שמוזיקה שנטתה בכיוון התנסותי יותר, בעלת ליריקה מורכבת יותר, או הפקה מלוטשת יותר, סווגה כ"גל חדש". להקות "גל חדש" מובילות היו Talking Heads, Television, פאטי סמית, Devo ו-Tubeway Army, ועוד, אשר כולן בתחילה נתפסו כלהקות פאנק. הגל חדש, והפוסט-פאנק היה מכנה משותף: כולן היוו תגובה למוזיקה הפופולרית היומרנית והמורכבת-מדי של שנות השבעים. סולן להקת הסקס פיסטולס, ג'ון ליידון, עליו נדבר בהמשך, הקים את להקת PIL, שהיוותה מעבר לגל החדש, אך ללא התנתקות מהפאנק. ב-1981 תפוצת הגל החדש עלתה כיוון שוידאו קליפים רבים ששודרו בתחנה השתייכו לז'אנר זה. להקות הגל החדש התבלטו בסגנון אופנתי ייחודי, אם כי אקלקטי. דוגמאות בולטות הן התסרוקות של להקת A Flock of Seagulls ו-Kajagoogoo או שיערה הצבעוני של סינדי לאופר ומשקפיו הצבעוניים של אלוויס קוסטלו. אם בפאנק הדגש היה על בגדים שנראים בלויים, כדרך של הבעת מרד, הרי האופי המתוחכם והנסיוני של הגל החדש הביא למראות אחרים. להקת Talking Heads הייתה מופיעה פעמים רבות בוריאציות על חליפות וביגוד מחוייט ודרך התנועעותן על הבמה הייתה מאופקת יותר. חברי להקת Devo חבשו כובעי פלסטיק אדומים שדמו לעציצים. חשוב גם לציין שבתקופה זו פרח גם הסינטי פופ שהשפיע והושפע מהגל החדש. סינת'פופ הוא פופ של סינתיסייזרים כפי שעולה משמו, אך זו הגדרה שיטחית שאינה ממצה. סינת'פופ במובנים רבים, פרץ את הדרך למוזיקה אלקטרונית שבאה לאחר מכן.
המוסיקה של ואלס עם באשיר. המוסיקה המקורית לסרט נכתבה ע"י מקס ריכטר.

שבתחילת שנות התשעים יסד ביחד עם שותפים הרכב קלאסי מתקדם בשם Piano Circus שניגנו יצירות של מלחינים קלאסים בני-זמננו כמו פיליפ גלאס, בריאן אינו, מייקל ניימן, ג'וליה וולף וסטיב רייך. ב-2006 לחנים שלו הופיעו בסרט Stranger than Fiction ולאחרונה הפיק את האלבום החדש של קלי עלי. http://www.youtube.com/watch?v=M-jHZRW4P8g
לסרט צורפו שתי יצירות קדומות של ריכטר, Organum (מערכת עקרונות ) ו "עיתון צללים" שפורסם באלבום "מחברות כחולות" שיצא ב 2004. http://www.youtube.com/watch?v=aDbpgjLqGGM
הלחן הראשון-"לבנון" הוא של להקה בשם "נוודי האוכף" שמורכבת מרם אוריון, מוזיקאי ישראלי יליד תל אביב. זמר ונגן גיטרה וקלידים. חבר בלהקת הפה והטלפיים וחבר לשעבר בלהקות הדה בושס, נושאי המגבעת, ובתרי זוזי. רוגל אלפר עורך מוסף הארץ ומבקר הטלויזיה לשעבר. גיא דגן מפוחית. וחגי שלזינגר תופים. http://www.youtube.com/watch?v=uinKWweKxwE

עוד שירים שלהם ניתן למצוא כאן http://navadey-haukaf.blogspot.com/
הלחן השני נקרא אנולה גיי בביצוע תמרונים תזמורתיים בחשכה http://www.youtube.com/watch?v=szIx2hOiVWs השיר מספר על אנולה גיי אמא גאה לילד קטן שהיתה צריכה להשאר בבית ולא לצאת לשחק. אנולה גיי הוא למעשה מטוס חיל האוויר האמריקאי מסוג B-29 שממנו הוטלה פצצת האטום "ילד קטן" על העיר הירושימה.

הלחן הבא מחבר אותי למה שכתב כאן אודי קודם על שירו של ניל יאנג. זהו שיר של להקת PLI) Public Image Limited) אחת הלהקות החלוציות של הגל החדש. השיר מתאר את המהפך בתרבות ובמוסיקה בתחילת שנות השמונים. המעבר מתרבות ההיפים של אהבה וטבע, עם דגש מוסיקלי על הבלוז רוק אותו מייצג הסרט שיער, לתרבות של נערי כרך מוחצנים לבושים בבגדים צעקנים כשהמוסיקה מהווה בעיקר אמצעי והבולטות האישית מטרה. שמו של השיר "זהו לא שיר אהבה" והוא מעין מחאה למוטו של התקופה הקודמת "עשו אהבה לא מלחמה" ניל יאנג בהיותו מלך הרוק הקלאסי של התקופה הקודמת חש מאוים ע"י הגל החדש. וכתב על ג'וני רוטן הוא ג'וני ליידן סולן להקת PLI Public Image Limited את השיר Hey Hey My My בוא הוא מתאר את ההרגשה להיות בשיא ואחר כך לצנוח את השכחה. http://www.youtube.com/watch?v=6aumejrcEHs

עוד שיר בסרט שמייצג את הפוסט-רוק הישראלי מ-1981 הוא אינקובטור של הקליק http://www.youtube.com/watch?v=AgDhM42tnTI

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... s-wave.jpg
המילים לקטע "ביירות" נכתבו על ידי זאב טנא והלחן מבוסס על השיר I Bombed Korea של להקת עוגה (CAKE) להקת רוק אלטרנטיבי משנות התשעים שעדיין מופיעה. http://www.youtube.com/watch?v=Xs477Tjb ... re=related והמקור של ה"עוגה". http://www.youtube.com/watch?v=1JPULswV ... re=related
הסגנון המוזיקלי של טנא הוא רוק בועט, הוא ידוע בשירי המחאה שלו ובסגנונו המשעשע. לדבריו, מלחמת יום הכיפורים עודדה אותו להוציא את שיריו מהמגירה ולהתחיל להפיץ אותם ושם החלה הקריירה שלו.הוא עלה לראשונה לכותרות כשכתב לאחר מלחמת יום הכיפורים את שיר המחאה "איפה טעינו" לאלבומו השלישי של אושיק לוי, שנשא את שם השיר. המילים לשיר ביירות, מתארים טייס המתרברב על הערים שהפציץ במלחמת לבנון, ובין השאר כולל את הקטע: "בלחיצה קלה גמרנו על אנשים שלא הכרנו, הרגנו בטח כמה בטעות, יצאתי חי יכולתי גם למות".
|
|
|